اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

انتخابات 1400| از تبعات قهر با صندوق‌ رای تا رکوردزنی دولت فعلی در ناکارآمدی/ احیای جایگاه دولت، مهم‌ترین ماموریت دولت بعدی است

در اولین جلسه از نشست‌های سیاسی تبیینی انتخابات، دانشجویان و کارشناسان در خصوص موضوعاتی چون ناکارآمدی دولت‌ها در سال‌های پایانی، تبعات قهر کردن با صندوق رای، ریشه گلایه‌های مردم و ارتباط آن با صندوق‌های رای، معیارهای انتخاب اصلح و ... تبادل نظر کردند.

انتخابات 1400| از تبعات قهر با صندوق‌ رای تا رکوردزنی دولت فعلی در ناکارآمدی/ احیای جایگاه دولت، مهم‌ترین ماموریت دولت بعدی است

گروه سیاسی-چهارمحال و بختیاری|مسئله انتخابات و شرکت در انتخابات یکی از مسائل مهم برای همه اقشار مردمی است و هر روزه در کوچه و بازار شاهد این صحبت‌ها هستیم که، «چرا رای بدهیم»، «اگر رای ندهیم بهتر است یا بدتر» و «دستاورد صندوق رای در این چهار دهه برای مردم چه بوده است؟»  برای برطرف کردن این شبهه‌ها در خدمت یکی از اساتید علوم سیاسی دانشگاه شهرکرد بودیم تا افراد دغدغه‌مند سوالات خود را بپرسند و شبهات برطرف شود.

در این نشست که با حضور جمعی از دانشجویان و خبرنگاران به میزبانی دفتر خبرگزاری فارس برگزار شد دانشجویان سؤالات خود را مطرح کردند و عضو هیات علمی داشنگاه شهرکرد به این سؤالات پاسخ داد.

رضا صیادی (دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی): مشارکت مردم در انتخابات به علت عملکرد ضعیف دولت است و در این بین مردم نظام و دولت را در یک سطح می‌بینند چه‌کنیم این شبهه برطرف شود؟

پاسخ: انتخابات بستری است که مردم به لحاظ دینی و مردم سالاری در قدرت شریک شوند و مهم‌تر اینکه انتخابات ایران در فضای بین‌المللی توسط شبکه‌های بیگانه بسیار دیده می‌شود و این افراد تلاش می‌کنند به انتخابات ایران صدمه بزنند.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی انتخابات با خشونت همراه بود و تجربه مشارکت سیاسی برای مردم وجود نداشت و شاه و اطرافیان در تلاش بودند جریان نوگرایی را به مردم تحمیل کنند و باعث شده بود شکاف عمیقی به‌وجود آید اما امروز عدم شرکت برخی از افراد در انتخابات به دلیل شکاف بین دین و دولت نیست.

انتخابات در جمهوری اسلامی امروزه هم به جهت کمیت و هم به جهت کیفیت در آرا قابل قیاس با قبل از انتخابات نیست.

مردم هم می‌دانند جمهوری اسلامی بهترین ساختار را دارد ولی نارضایتی برخی‌ از عملکرد نامطلوب منتخبان نشات گرفته است

این‌که امروزه دغدغه مشارکت داریم به دلیل عملکرد نامطلوب منتخبان و نشئت‌گرفته از اعتراض به ساختار نیست مردم از عملکرد نهادهایی که به صورت انتخابی به‌وجود آمده‌اند ناراحت هستند و می‌خواهند این ناراحتی را در پای صندوق‌های رای به منصه‌ظهور بگذارند حال اگر عملکرد به سمت بهبودی حرکت کند و فشل‌بازی اتمام پیدا کند مردم ساختار را ترجیح می‌دهند.

سؤال (محمد حیدری خبرنگار): راهکارهای عملیاتی برای حضور مردم در پای صندوق‌های رای چیست؟

پاسخ: شرایط سخت اقتصادی ناشی از خروجی صندوق‌های رای است؛ امروزه متوجه هستیم که  مردم می‌گویند رای دادیم که در صف مرغ نباشیم؛ رای دادیم که قیمت روغن، مسکن، اتومبیل افزایش پیدا نکند؛ مردم خروجی صندوق‌های رای را در این مورد می‌بینند.

اگر مردم بدانند که نتیجه انتخابات چه تبعاتی خواهد داشت آگاهانه پای صندوق‌های رای می‌روند و سوار بر موج رسانه‌های بیگانه که در تلاش برای انحراف اذهان عمومی هستند؛ نمی‌شوند.
ملت ایران هزینه‌های زیادی داده تا بتواند حق رای را به دست ‌آورد. ارتباط انتخابات با امنیت ملی یک ارتباط مستقیم است.

افزایش مشارکت در انتخابات یک ضریب امنیتی را برای کشور ایجاد می‌کند؛ همانطور که مشاهده می‌کنید کشورهای بیگانه به بهانه‌های مختلف می‌خواهند در امورات داخلی دخالت کنند در خیلی از کشورها که انتخابات ندارند به بهانه نقض حقوق عامه به کشور حمله می‌کنند و افراد منطقه را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

اصل انتخابات‌ و مشارکت بالا برای کشور اقتدار می‌آورد؛ کشورهایی که انتخابات آزاد ندارند بیشتر مورد تعرض و حمله ابرقدرت‌ها قرار می‌گیرند

شرکت نکردن در انتخابات راه‌حل درستی برای نشان دادن مخالف با دولت نیست حتی اگر پایین‌ترین مشارکت هم باشد رئیس‌جمهور انتخابات می‌شود و نهادها شکل می‌گیرند و به کار خود ادامه می‌دهد اما مسلما دود عدم شرکت به چشم خودمان می‌رود و کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد پس عاقلانه است که با شرکت و انتخاب درست نهادهای کارآمد شکل دهیم.

نقد ما باید معترضین خاموش را فعال کند/ تغییر نتیجه انتخابات در راستای بهبود وضعیت بهترین راه حل است

اگر نسبت به مسائل روز کشور معترض هستیم پس معترض خاموش نباشیم و نقد ما باید به‌گونه‌ای باشد که معترض خاموش را به فعال تبدیل کند و فرد در تلاش باشد که با شرکت در انتخابات نتیجه را تغییر دهد.

نمی‌شود ورودی انتخابات را بد بدهیم و خروجی خوب بخواهیم، نمی‌شود دغدغه کنسرت شجریان، ورزشگاه رفتن بانوان و دیوار کشیدن در خیابان ما را پای صندوق‌های رای بکشد سپس به دنبال رونق اقتصادی باشیم.

نمی‌شود با دغدغه کنسرت شجریان، ورزشگاه رفتن بانوان و دیوار کشیدن در خیابان رای بدهیم و انتظار معجزه در اقتصاد داشته باشیم!

4 سال یکبار وقت بگذاریم که آگاهانه فکر کنیم و بیندیشیم و مشارکت آگاهانه داشته باشیم چرا که انتخابات از دیگر انتخاب‌های زندگی مان مهم‌تر است؛ اگر درست انتخاب کنیم مسئله ازدواج، بی‌عدالتی و... در جامعه حل می‌شود.

برخی از دشمنان فکر می‌کنند عدم شرکت در انتخابات باعث ساقط شدن نظام می‌شود اما من به شما می‌گویم این نظام سیاسی بیش از هر زمان دیگری مستحکم است و از بین رفتنی نیست که این موضوع در ادبیات دشمن کاملا مشهود است.

سؤال (نرجس السادات موسوی دانشجوی روان‌شناسی): به نظر شما اعمال نظر شورای نگهبان ناقض آزادی در انتخاب نیست؟

پاسخ: ساختار شورای نگهبان در همه کشورها وجود دارد و امر طبیعی است و برای مثال در کشور ما اگر شورای نگهبان کسی را تایید کند عده‌ای می‌گوییم چرا و اگر همان فرد را تایید نکند عده‌ای دیگر می‌گویند انتخابات آزاد نیست! و این امری طبیعی است که از کسی که قرار است کشور به دستش سپرده شود مطابق با قانون گزینش حداقلی صورت بگیرد و در صورت داشتن حداقلی صلاحیت‌ها در معرض انتخابات قرار بگیرد و این وظیفه مردم است که درست انتخاب کنند و حاکمیت نمی‌تواند هم گزینش کند و هم انتخاب کند.

سؤال (شرکت‌کنندگان حاضر از طریق فضای مجازی): دولت‌های اخیر هر کدام به نحوی در سال‌های آخرشان نارضایتی‌هایی به جا گذاشتند؛ ناکارآمدی‌هایی که هر کدام در مقایسه با قبلی‌ها یک جور رکوردشکنی محسوب می‌شده؛ چه تضمینی وجود دارد که دولت بعدی در سال‌های آخرش رکورد دولت فعلی را در سوءمدیریت جا به جا نکند؟ در واقع حرف برخی از مردم این است که برای چه باید رای بدیم در حالی که تقریبا نتیجه برایمان مشخص است (از طریق تجربه)؟

پاسخ: درست است که در کشور مشکل احزاب داریم ولی تک صدایی شدن را قبول ندارم امروزه احزاب فردی، سفارشی، دولت ساخته و واکنشی شکل گرفتند و مشکل دارند و احزابی که خوب باشند به تمام معنا شکل نگرفتند تا با  آموزش سیاسی درست بتوانند جریان‌های انقلابی و کارآمد که نیاز مردم و جامعه است را به منصه ظهور بگذارند.

نهاد نظارتی شبیه شورای نگهبان در همه کشورهای مدعی دموکراسی وجود دارد؛ شما ببینید در اواخر دولت آقای ترامپ اقداماتی صورت گرفته که ایشان را برای حضور در انتخابات دوره بعدی امریکا هم منع می‌کنند

در خصوص سؤال مدنظر شما باید بگویم که چنین تضمینی وجود ندارد؛ نه در ایران بلکه در کشورهای مدعی دموکراسی هم چنین تضمینی وجود ندارد؛ شما ببینید در اواخر دولت آقای ترامپ اقداماتی صورت گرفته که ایشان را برای حضور در انتخابات دوره بعدی امریکا هم منع می‌کنند؛ اما سؤال من این است که به فرض محال اگر مردم با صندوق رای قهر کنند آنوقت اتفاقات قبلی تکرار نمی‌شود؟ چیزی بهتر می‌شود؟ ما برای جلوگیری از تکرار ناکارآمدی‌های گذشته چاره‌ای جز انتخاب دقیق و برآمده از نیازهای کشور داشته باشیم؛ همان موضوعی که عرض کردم نمی‌شود ما با دغدغه حضور زنان در ورزشگاه انتخاب کنیم و انتظار معجزه در تولید را داشته باشیم!

سؤال (شرکت‌کنندگان حاضر از طریق فضای مجازی): گفتمان جریان انقلاب چه تفاوتی نسبت به سال 1384 کرده؛ آیا همان گفتمان را دوباره کار می‌کنند یا حرف نویی وجود دارد؟

پاسخ: ما در انقلاب اسلامی با کسی احد اخوت نبستیم، به تعبیر حضرت امام (ره) ملاک سنجش انقلابی بودن افراد عملکرد فعلی‌شان است؛ بهترین مثال برای این موضوع احمدی‌نژاد سال 84 و احمدی نژاد امروز است؛ هر کس خودش از این گفتمان فاصله بگیرد، خود به خود از قطار انقلاب پیاده می‌شود.

در حال حاضر دولت در نگاه عموم مردم کارآمد نیست و مردم بی‌دولتی را به داشتن دولت بی‌عرضه ترجیح می‌دهند و بازگرداندن جایگاه دولت به گفتمان انقلابی وظیفه دولت آینده است؛ که البته کار بسیار سخت ولی برای حکومت اسلامی حیاتی است.

غربگراها بدانند بین ایران و آمریکا یک انقلاب فاصله است، دلبستن به غرب اساسا کار غلطی است

جریان‌های حال حاضر در کشور به جایی رسیده‌اند که اصلا نگاه به داخل ندارند اما باید توجه کرد غربی‌ها دلسوز ملت ما نیستند و با اصل نظام مشکل دارند که باید بدانند بین ایران و آمریکا یک انقلاب فاصله است.

مردم باید بدانند تحریم‌ها برداشته نمی‌شود و کارآمدی را باید با نگاه به داخل ثابت کرد تا خروجی آن عدالت مردم که یکی از اصلی‌ترین اهداف انقلاب است محقق شود. دقت کنیم افرادی را انتخاب کنیم زمانی که در قدرت قرار گرفتند برای حاکمیت چالش ایجاد نکنند و با اسم گفتمان انقلابی ناکارآمدی را به رخ نکشند بلکه امید که سرمایه اجتماعی است را به مردم برگردانند.

سؤال (یکی از حضار): اخیرا بیشتر در فضای مجازی دنبال تطهیر چهره پهلوی هستند، گاها برخی از جوانانی هم که آن دوران را تجربه نکردند برایشان شبهه به وجود می‌آید؛ نظرتان پیرامون این مقایسه چیست؟

پاسخ: متاسفانه به دلیل کم‌کاری گروه‌های مرجع نتوانسته‌ایم گفتمان انقلاب را در مدرسه و دانشگاه نهادینه کنیم و آن را به نسل جدید معرفی کنیم مورد بعدی به دلیل فضای بد اقتصادی است که این روزها دولت روحانی برای مردم رقم زده است.

فضای رسانه‌ای در خارج از کشور تمام تلاشش را برای ناکارآمد نشان دادن جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تا به امروز است و به صورت قدرتمند فعالیت می‌کند تا نظام پهلوی را تطهیر کند اما قیاس درستی نیست و اوضاع پهلوی اول به قدری بد بود که محمدرضا شاه در ابتدای حکومتش تبّری می‌جوید چرا که استبداد رضاخانی در تاریخ نمونه ندارد و این مورد نیاز به جهاد تبیین دارد.

بسیاری از القائات غلطی که در برخی از اذهان به وجود آمده (مانند همین مقایسه که شما فرمودید) به دلیل تروریسم رسانه‌ای است که بدون شک از تروریسم اقتصادی جدی‌تر است

امروزه جوانان ملت ما چیز زیادی از تاریخ نمی‌دانند و به جای اینکه درگیر تروریسم اقتصادی باشند با فشار رسانه‌های بیگانه درگیر تروریسم رسانه‌ای شده‌اند که مغزهایشان را شستشو می‌دهد.

جواب دیگر برای این سؤال پاسخ یکی از اساتید سابق جامعه‌شناسی تهران است که وی بعد از انتخابات 88 هم از ایران رفت و مواضع ضدانقلابی و بسیار تندی داشت؛ این استاد به دانشجویانش می‌گفت و حتی در کتابی هم نوشته بود که هر کس جمهوری اسلامی را با حکومت پهلوی مقایسه کند فقط و فقط مقایسه کند، این فرد هیچ شناختی از تاریخ ندارد.

انتهای پیام/68035

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول